Tuesday, October 27, 2009

Ego?

Mana lagi baik antara:
  • Hilang seseorang lebih baik daripada hilang ego diri.
  • Lebih baik hilang ego diri daripada hilang seseorang kerana ego.

Pendapat mereka ;)

Azlina Shazreen: Ego tidak membawa kita kemana-mana (orang pantai timur kata "tak paedoh"...) Ego membuatkan kita lupa, angkuh dan merasakan diri kita benar. Walhal kita tidak sedar yang kita melakukan kesilapan. Ingatlah, "jangan terlalu ikutkan perasaan". Haruslah bertindak mengikut akal yang waras.

Dina Nadia: Ego to me is something really important. Kadang-kadang ego kena ada. Kadang-kadang kalau tiada ego pun tak apa. Talking from my perception, "I'm very egois person". Tetapi kita harus buang ego itu kerana ego tidak membawa kita kemana-mana. Tetapi ada masa yang memerlukan sesuatu ego supaya tidak menampakkan kita "menjatuhkan maruah diri". Keberanian yang paling disengani adalah apabila kita membuat sesuatu salah, kita berani untuk kehadapan dan mengaku bersalah.

Siti Amirah: I don't think so, kadang-kadang lebih baik kalau kita hilang seseorang daripada hilang ego. Kalau kita jatuhkan maruah kita untuk orang yang "tidak berguna" (*%#!) pun tidak berbaloi. So just beware, maintain dan seimbangkan sifat itu. Ego perlu untuk "melindungi diri" tetapi rendahkan sedikit ego itu untuk orang yang menghargai diri kita. Well, we all human being, tidak akan senang untuk menjatuhkan ego tetapi, chayok-chayok!

Syana Nadia: Akal yang mengawal ego, dan ego yang mengawal diri.

Daniel: "Prevention is better than cure". Oleh itu, Untuk mengelakkan daripada kehilangan seseorang, kita mestilah perbaiki diri kita sendiri. Kita mestilah tahu kelemahan dan kelebihan diri kita. Dalam pergaulan tunjukkanlah kelebihan daripada kelemahan.

Sazanum: Selalunya ego ini more to lelaki, haha ;) Hurm, ego itu datang bila kedua-dua pihak tak mahu mengaku salah. So, ego itu hanya sementara tetapi perpisahan itu selamanya. So, fikirlah baik-baik. Umur makin meningkat. "Sudah terhantuk baru tergadah". Nasi sudah jadi bubur lah weyh.

Nadia: Ego adalah permusnah. either lelaki atau perempuan, apabila kedua-duanya ego. Apabila sudah hilang someone yang disayangi, barulah nak menyesal. Time itu tiada gunanya untuk turunkan ego, rendahkan maruah diri atau terhengeh-hengeh dekat orang itu. So fikirlah. (Egokah-Wali band) ;) - written by xaxa ( nud pemalas) ;)

Next is my turn babeh ;))

Kata Syda: Serba salah nak menyatakan pendapat tapi aku try juga. Dalam banyak-banyak pendapat, aku rase paling aku setuju adalah dengan Syana Nadia. Ego merupakan satu perasaan yang ingin memberontak, perasan tidak bersetuju atau pun seumpamanya. Ego lelaki dan perempuan sama kritikalnya. Antara banyak-banyak bangsa manusia, aku rasa paling kuat egonya adalah kaum India (Entah, maybe diorang kuat makan kari kut!) Ape orang lain cakap mesti tak mahu dengar and cepat sangat nak melenting. Aduhai. Ok, back to the main point. Fikiran yang "tidak stabil" akan mendatangkan ego yang sangat tinggi pada sesetengah pihak. Penyelesaian termudah, cuba you all try kunyah chewing gum. Or else kalau tengah fikiran asyik nak memberontak aje rase, try pergi holiday. Baik untuk mendapatkan oksigen yang bersih dan segar. Selepas itu barulah you all akan berfikiran yang matang bagi mengurangkan kekusutan fikiran. Kekusutan fikiran itu yang membuatkan anda tidak berfikir matang lalu ego yang terlampau tinggi itu timbul mendadaknya. Dah banyakkan aku tulis? Ok lah bye bye ;)